Säkerheten kring intern trafik bör vara av stor vikt för varje företag. Varför? Eftersom trafik- och transportolyckor fortfarande ligger högst upp i statistiken. Truckar kör ofta in i hyllor, väggar och utrustning tex maskiner, vilket orsakar kostsamma skador. Eller ännu värre, olyckor med fotgängare. Börja förbättra säkerheten på arbetsplatsen genom att riskbedöma trafiksituationen i dina lokaler. Utvärdera riskerna och vidta lämpliga tekniska åtgärder. Låt den här artikeln hjälpa till att guida dig!
Hur man förebygger olyckor kring intern trafik
Många av dessa olyckor hade sannolikt kunnat förhindras om säkerheten för fotgängare nära trafikleder hade säkerställts genom att tekniska och organisatoriska försiktighetsåtgärder vidtagits. Som standard rekommenderas påkörningsskydd och säkerhetsräcken för fotgängare. Skydden förhindrar fordon från att krascha in i utrustning. Fotgängsbarriärer avskiljer tydligt gångvägar och arbetsplatser från truckpassager.
Säkerhetsskydd för fotgängare bör användas där människor och truckar delar samma passager, och där en tydlig avskiljning genom markering på golvet inte är tillräcklig på grund av utrymmesbrist (mindre än 1 m utrymme mellan gånglinjer och trafikled). Högtrafikerade områden och korsningar är särskilt riskfyllda. Detta förvärras oftast av oklar sikt. Hyllor, maskiner och annan utrustning omöjliggör fotgängare från att se mötande truckar i tid.
Dessutom kan det hända att vissa gångvägar inte alltid matchar fotgängarnas önskan. Tillsammans med den mänskliga tanklösheten kan detta resultera i scenarier som ökar sannolikheten för svåra olyckor.
Vad kan göras för att öka säkerheten? Det enklaste sättet kan vara att markera gångvägarna, sätta upp varningsskyltar och instruera personalen. Däremot kan europeiska, nationella och lokala bestämmelser kräva att man gör mer.
Vad säger bestämmelserna och standarderna om påkörningsskydd
Föreskrifter som det europeiska direktivet om arbetsplatssäkerhet kräver att tekniska åtgärder är högre prioriterade än enbart information och instruktioner (direktiv 89/391/EEC). I områden som är särskilt riskfyllda bör därför gångbarriärer i form av signalfärgade skyddsräcken installeras. Vid övergångsställen installeras självstängande grindar samt så ska fordonsspåret markeras upp som ett övergångsställe.