Möt vår globala kundansvarige Russell Harris
"Jag har alltid gillat utmaningen att öka försäljningen och prata med olika kunder över hela världen. Potentialen vi har för tillväxt i vårt företag med befintliga och nya produkter är betydande, och det är det jag tycker är roligast med mitt jobb."
Lär känna Russell Harris som har gjort en inspirerande resa inom Axelent sedan han började jobba på med oss för fem år sedan.
Kan du berätta lite om vad du gjorde innan du började på Axelent?
Jag har arbetat inom byggbranschen i 22 år. Innan jag började på Axelent arbetade jag på ett företag som specialiserade sig på skadeförebyggande produkter och som arbetade med både detaljhandel och distributionscentraler. Jag började som projektledare och under de kommande 10 åren fick jag även roller som entreprenadchef, försäljningschef och internationell försäljningschef. Det var i slutändan denna roll som ledde mig till relationen med Axelent, eftersom de var en av mina kunder.
Hur länge har du arbetat med Axelent och i vilken roll började din resa?
Jag har arbetat för Axelent i drygt 5 år. Min första roll på företaget var som European Sales Director, där jag hjälpte företaget att integrera en ny produktlinje i vår verksamhet i hela Europa. I november 2018 flyttade den brittiska VD:n från Storbritannien och då blev jag ombedd att ta över den brittiska VD-rollen. Efter drygt tre år i denna position erbjöd Stefan Axelsson och Andreas Gotmark mig en möjlighet att ansluta till det globala säljteamet i Sverige som Global Account Director.
Vad är din nuvarande roll och hur skiljer den sig från vad du gjorde tidigare?
Min nuvarande roll som ansvarig för globala konton är mycket spännande och utmanande, och den skiljer sig från hur Axelent kanske har arbetat tidigare. Som ett globalt företag har vi många framgångsrika kundrelationer över hela världen. Men eftersom varje land har sina egna mål och försäljningsmål att uppnå är det svårt att maximera vår globala potential med alla dessa stora kunder. Min roll är att arbeta tillsammans med våra globala kontor och säljteam för att utveckla våra lokala kundrelationer till en global upphandlingsnivå. Det kan handla om att komma överens om prisstrukturer, ramavtal och specifikationskrav. All denna information delas sedan mellan alla våra kontor för att hjälpa Axelent att växa på en global och lokal nivå. Jag skulle säga att den största skillnaden är att jag inte har ett team som rapporterar till mig, vilket jag har haft i alla mina tidigare roller. Jag hanterar våra kunders förväntningar och ser till att de strategiseras och kommuniceras genom hela vår verksamhet från början till slut.
Vilka utmaningar mötte du på vägen?
Eftersom det här är en ny roll inom Axelent kommer det alltid att finnas utmaningar att ta sig an, det hör till när ett företag anpassar sig till förändrade marknader och kundbehov. Många av våra kontor och kunder har varit vana vid att arbeta på lokal nivå. Därför har vi varit tvungna att ändra vårt sätt att tänka under våra diskussioner med kunderna. För att fullt ut förstå en kunds behov eller tillväxtpotential har vi förändrat vårt sätt att kommunicera. När det gäller globala kunder måste vi nu dela med oss av all kunskap och information i hela organisationen för att säkerställa att vi maximerar vår potential.
Har det funnits någon inom organisationen som har varit en inspirationskälla eller mentor för dig?
Jag har sett många andra personer inom organisationen ta sig an nya och utmanande roller och göra dem till en framgång. Jag skulle säga att två av dessa personer är Marcel Darroch Davies och Andreas Gotmark som har haft många olika roller inom vår verksamhet och vuxit och lärt sig olika färdigheter genom var och en av dem.
När du fick möjlighet till den här rollen, hur kändes det för dig? Är det som du trodde att det skulle bli?
För att vara ärlig var det inte ett lätt beslut att fatta. Under mina tre år som VD i Storbritannien hade vi gjort stora framsteg och haft en betydande tillväxt år efter år. Men möjligheten att bli en del av det växande globala säljteamet var för stor för att jag skulle tacka nej. Jag var också tvungen att diskutera rollen med min familj, för även om de hade varit vana vid att jag reste i tidigare roller, var utlandsresorna minimala under min tid i Storbritannien. Jag visste att rollen skulle vara utmanande, men det är inget som någonsin skulle avskräcka mig. Jag skulle säga att de första 6 till 9 månaderna var en inlärningskurva, och nu tror jag att vi internt och externt fullt ut uppskattar och förstår den möjlighet vi har att få våra globala kunder att växa genom att arbeta tillsammans.
Vad tycker du är roligast med ditt jobb på Axelent?
Som med alla mina roller tycker jag om det okända i vad varje dag kommer att innebära. Vilket telefonsamtal eller e-postmeddelande kommer jag att ringa/ta emot som kommer att innebära en möjlighet att utveckla vår verksamhet. Jag har alltid gillat utmaningen att öka försäljningen och prata med olika kunder över hela världen. Den potential vi har att utveckla vår verksamhet med befintliga och nya produkter är betydande, och det är det jag tycker är roligast. Jag tycker också om att bygga upp eller stärka mina relationer med våra interna kontor och att vara mentor när jag kan.
Hur ser dina arbetsdagar ut nu?
Som nämnts ovan är varje dag annorlunda. Vissa veckor kommer jag att resa till olika länder, och sedan kommer det en period då jag arbetar hemifrån. Vanligtvis har jag videosamtal med kunder eller diskussioner med våra regionkontor. När vi har en stor möjlighet med en global kund arbetar jag med det kontoret för att säkra rätt erbjudande. Men varje dag kommer jag att titta på våra kunder för att se var vi har potential för ett globalt avtal, och hur jag bäst kan påverka detta.
Om någon skulle fråga dig hur det är att arbeta på Axelent, vad skulle du säga?
Axelent är ett fantastiskt företag att arbeta för. Även om vi är ett globalt företag arbetar de hårt för att säkerställa att alla människor blir hörda och att idéer diskuteras. Vi har ett brett premiumsortiment och en stor kundportfölj. Som du kan se från intervjun kommer Axelent att ge möjligheter inom organisationen för dem som vill driva sig själva och lyckas. Jag har haft turen att skapa många starka relationer inom hela vår verksamhet och jag ser fram emot att skapa fler under många år framöver.