Skapandet av Axel

Med den busiga, roliga och smått nervösa karaktären Axel har Axelent skapat en animerad figur som med en stor portion humor presenterar företagets produkter i olika miljöer, för en global kundkrets. Anders Martinsson, animatören bakom Axel, berättar här hur Axel kom till och vad som ger honom, och andra animerade karaktärer, deras personlighet.

När Anders Martinsson började intressera sig för datoranimerad grafik för drygt 20 år sedan fanns inte internet i var mans hem och de flesta människor visste knappt var 3D-grafik var för något. Det var svårt att komma i kontakt med relevant programvara och några utbildningar på området fanns knappt heller.

Anders-Martinsson.jpg)

 

Hur kom du igång med 3D-grafik från början?

Jag började med 3D som hobby som femtonåring och kände att det var något jag verkligen ville hålla på med som yrke. Men när det var dags för mig att söka en högre utbildning inom området, ungefär fem år senare, fanns det inte många program att välja på.

En av få utbildningar i Sverige som jag kunde hitta var School of Future Entertainment i den lilla orten Karlshamn på den svenska östkusten. Den låg långt från de större städerna där man kanske kunde förvänta sig att hitta avancerade utbildningar på området och ganska långt från Sjömarken, några mil öster om Göteborg, där jag hade vuxit upp. Men det var en skola helt inriktad på 3D-grafik och som hade ett spår för datorspel och ett för reklamfilm.

axel-sketch.jpg

 

Där körde jag på dygnet runt i två år med utbildning och praktik på produktionsbolaget Fido Film i Stockholm. De hyrde i sin tur ut mig till Visual Art som blev mitt första riktiga jobb med grafik. Men redan efter ett par veckor rekommenderade en kursare mig för datorspelsutvecklarna Massive Entertainment i Malmö. Där blev jag kvar i tre fyra år och var bland annat med och utvecklade strategispelet ”World of Conflict” som sålde nästan en miljon exemplar. Idag ägs företaget av Ubisoft och deltar i utvecklandet av spel som Assassin’s Creed och Tom Clancy's The Division.

Efter några år i Malmö ville jag och min flickvän komma närmare familjen igen och vi flyttade till Göteborg. Där jobbade jag med visualisering av arkitektur och animationer i reklamfilmer och andra typer av marknadsföringsmaterial. Tjänsten innebar dock mycket ledarskap och mindre tid och utrymme för min kreativitet. 2010 startade jag därför mitt egna bolag, Pixel Valley, och hyrde in mig hos ett företag som också jobbade med 3D-grafik. Några år senare flyttade vi till Varberg, sju mil söderut på den svenska västkusten. Idag jobbar jag framför allt med reklamfilmer och animationer för företag och mitt bolag är en del av ett litet frilanskollektiv där vi hjälps åt med större projekt.

axel.jpg)

 

Vad är den största skillnaden med att jobba med film jämfört med datorspel, för dig som animatör?

Att arbeta med animerad film är friare jämfört med att utveckla datorspel, eftersom man inte behöver ta hänsyn till en prestandabudget som alltid finns med vid spelutveckling. I övrigt skiljer sig processerna inte så mycket åt. Precis som med datorspel så skapar man en storyboard och manus som fångar handlingen i ett antal bildrutor. Och man använder ofta samma mjukvara till exempel. Den största skillnaden ligger just i slutprodukten och hur den levereras.

När började du göra uppdrag för Axelent?

Det var 2016. Uppdraget var att skapa stillbilder av deras produkter med hjälp av 3D-grafik. Produkterna placerades sedan i fotografier av verkliga miljöer som ett produktionsbolag hade fotograferat. Efter ett tag insåg dock alla parter att det blev smidigare om jag även skapade bakgrundsmiljöerna direkt i datorn.

Idag har jag därför ett antal bakgrundsmiljöer som kan användas för Axelents produkter och animerade filmer med Axel i huvudrollen. Det är miljöer från ett sågverk, en flygplats och en fabrik som tillverkar bilar. Det gör det lättare och ger mig större frihet att skapa bra animationer jämfört med att använda fotografier från verkliga miljöer.

axel-hand-drawn.jpg

 

Hur gick det till när Axel föddes?

För att kunna ta fram en karaktär behövs någon form av referenspunkt. Jag fick förslag på karaktärer från Disney, reklamfilmer och andra ställen som ansvariga på Axelent tyckte var bra. Utifrån dem började jag och Simon Algehov, som då var anställd hos mig, att skissa på en ny karaktär. Axelent var till en början inte nöjda med något av de sju till åtta förslag vi tog fram. Efter ett brainstormingmöte här på Pixel Valley med två av Axelents representanter ritade vi därför ett helt nytt förslag, som gick hem hos Axelent. Under hela processen har vi haft en bra dialog och ett bra samarbete och det är precis så här det ska gå till, enligt min mening. Vi startade arbetet 2017 och hade gott om tid på oss. Totalt hann vi gå igenom cirka 15 karaktärsförslag och det är jag väldigt glad för. I många projekt får man stressa mycket mer än vad vi gjorde med Axel. Då är det svårt att uppnå ett lika bra resultat.

När väl karaktären var spikad i 2D, började skapandet av karaktären i 3D-programmet. Det blir en ganska stor skillnad jämfört med den tvådimensionella skissen. Så vi fick fixa till några detaljer och skicka ett par tre versioner till Axelent för slutgodkännande. Det sista steget i skapandet, innan man kan börja animera karaktären, är att göra så att den kan röra på sig. Det gör man genom att återskapa ett skelett och muskelsystem inuti den tredimensionella figuren.

axel-tittut.jpg)

 

Vilka är de viktigaste uttrycken för en animerad karaktär?

Det absolut viktigaste är alltid ögonen. Om de inte är bra kommer karaktären aldrig att kännas bra eller få liv. Det är därför animerade karaktärer nästan alltid har stora ögon. De kommunicerar så mycket.

Förutom bra och uttrycksfulla ögon måste karaktären även ha en tilltalande siluett och form. Så ögonen och siluetten är det jag jobbar mest med. Om karaktären har en bra siluett kan den kännas igen även om den inte syns helt perfekt. De flesta känner genast igen figurerna Super Mario, Batman, Jack Sparrow och andra enbart på deras siluetter. Jag vet, för jag har testat det på studenterna jag undervisar på universitetet.

axel-saw.jpg

 

Hur är Axel som person?

Han är lite busig och lite klumpig. Han är ganska nervös också. Inte så konstigt kanske då han till exempel smyger förbi en stor sågmaskin i ett sågverk i en av animationerna. Men han blir allt lugnare ju fler av Axelents produkter som placeras runt maskinerna. Sedan är han rolig också. Humorn är viktig i de här filmerna.

Hur skiljer sig skapandet av animerad film från traditionellt filmskapande?

I viss mån liknar de varandra. Både vid animerad film och vanlig spelfilm skapar man till exempel en story board med skisser på bildrutor som visar handlingen. Att rendera bildrutorna till animerad film är dock extremt tidskrävande. Att rendera en bildruta från story boarden till en filmruta animerad film tar upp till fyra timmar i det här fallet. Då ska man komma ihåg att det går 25 bildrutor på en sekunds film. Så för att det inte ska ta ett par år att göra en två minuter lång film har jag kraftfulla datorer som gör jobbet.

axel-hello.jpg)

 

Vad finns det för fördelar med att kommunicera med animerade karaktärer?

Först och främst igenkänningsfaktorn. Att man skapar någonting som på ett direkt sätt alltid förknippas med företaget och produkterna. På sikt börjar människor förknippa karaktären med företaget utan att man ens behöver visa loggan, som till exempel är fallet med Boxer Robert.

Karaktären blir unik och kunden kan skräddarsy hur de vill att allt ska se ut. Det är väldigt vanligt att liknande företag härmar varandra i sin marknadsföring. Men det är svårt och tidskrävande att kopiera karaktärer. Med en egen karaktär som förknippas med företaget sticker man ut i sin bransch.

Det är kul också! På internet har de flesta världens sämsta tålamod. Med en rolig karaktär i en film behåller man tittarna längre. Det går även att skapa produkter kring karaktären, till exempel i form av mjukisdjur, plastfigurer, dräkter etc.

Dessutom kan en animerad figur presentera komplexa och tekniska processer på ett enkelt sätt. Karaktären och produkten kan till exempel placeras i ett helt vitt rum där inget annat stör momentet man vill presentera.

Man är inte beroende av att vissa skådespelare ska ha tid och möjlighet att ställa upp. Det finns inte heller några begränsningar för vad karaktären kan göra. Om man vill kan den rentav åka ut i rymden.

Vad har Axelent uppnått genom att skapa Axel som en del av sin marknadsföring, enligt dig?

Med Axel har de fått ett roligare marknadsföringsmaterial än vad de använt sig av tidigare och som sticker ut en hel del från konkurrenternas. Han är en unik karaktär som alltid kommer att förknippas med företaget och produkterna och höja igenkänningsfaktorn rejält.

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Om Axelent

Hur möter vi framtidens rekryteringsbehov inom tekniska yrken?

Att rekrytera till industrin och tekniska yrken är en utmaning idag. Vi har pratat med Cecilia Da...

Hållbarhet i fokus vid installation av laddningsstationer

Axelent har hållbarhet i fokus när man investerar i att erbjuda personalen möjlighet att ladda si...

Ett långvarigt partnerskap blev grunden för X-Protect

När vi möter Edvin Lindqvist hos Inca Plast så är det glädje och stolthet som står i fokus

Innovation och hållbarhet får genomslag i hela verksamheten

Axelent hade inte varit där de är idag – de hade inte vunnit globala marknadsandelar, haft stora...

Axelent Safety Book

Få tillgång till en värld av kunskap – grunden för framsteg, innovation och trygghet.

Öppen och tillgänglig kunskap för alla. Vårt uppdrag är tydligt: att stärka individer, industrier och arbetsplatser över hela världen och omvandla dessa miljöer till smartare, säkrare och mer effektiva platser. Oavsett om du arbetar inom tillverkning, bygg eller logistik – var du än befinner dig eller vad du än gör – förtjänar du den insikt som formar framtidens säkerhet och produktivitet.