Berätta lite om din arbetslivserfarenhet och bakgrund?
Innan jag började hos Axelent arbetade jag inom sportbranschen. Jag studerade företagsekonomi med inriktning mot sport- och marknadsföring samt studerade även utomlands några månader i Danmark. Efter en praktik på en byrå avslutade jag min masterexamen i Sport Management.
Efter mina studier började jag på handbollsklubben TVB Stuttgart (laget spelar i Tysklands divisionen ett) och en stor del av mitt ansvar var att jobba med sponsring och event.
Vilken är din roll och vad gör du under en vanlig arbetsdag?
På Axelent Tyskland arbetar jag som försäljnings- och marknadsassistent och jag ansvarar, i nära samarbete med vår VD, för hela marknadsföringsstrategin för Tyskland. Pandemin har gjort att det senaste årets arbete varit annorlunda från den normala arbetsgången och vi har mer fokuserat på onlinemarknadsföring och IT-förbättringar, särskilt genom sociala medier.
Vi hittade också nya sätt att bedriva försäljning. Marknadsföringsmaterial och broschyrer för den tyska marknaden är mitt ansvar samt pressartiklar och arbetet kring dem.
I höstas var vi återigen på Motek-mässan i Stuttgart. Roddning kring mässor är uppgifter som jag lägger mycket av min tid på.
Jag är en del av samarbetsarbetet inom Axelent World Marketing-team (AWM), där vi regelbundet har utbyte kring olika ämnen som rör Axelent Group. Ämnen vi diskuterar är de olika branscherna att hitta nya kunder och naturligtvis om marknadsföringsrelaterade strategier och projekt för framtiden.
En unik del av Axelent Tyskland är vår sektor Axelent ProfiServices, som är vår tjänst för ämnen relaterade till säkerhet och riskbedömning etc. Inom ramen för Axelent ProfiServices erbjuder vi seminarier kring ”en säker värld", som hålls av vår säkerhet experten Matthias Schulz och tillsammans med två av mina kollegor organiserar jag dessa seminarier.
På Axelent Tyskland är vi stolta över att ha tre stora sportambassadörer (Anna Seidel, Coletta Rydzek och Johannes Rydzek) och en sportklubb (TVB Stuttgart) som representerar Axelent sedan flera år tillbaka. Dessa partnerskap sköts av vår VD men med mitt stöd, vilket jag verkligen gillar i och med min bakgrund.
Utöver detta stöttar jag även kundsupportteamet, vilket hjälper mig mycket i marknadsföringsarbetet som jag gör. Att förstå produkten och kundernas behov bättre.
Jag tror att det inte finns någon typisk arbetsdag på Axelent. Självklart finns det vissa rutiner från marknadsföringssidan, som dyker upp dagligen, veckovis eller månadsvis. Mina olika arbetsuppgifter, supporten i kundsupporten och samarbetet med AWM-teamet gör mitt jobb väldigt omväxlande, vilket jag verkligen gillar, och det motiverar mig mycket att jobba på Axelent.
Vilka är dina bästa egenskaper och hur kan de vara ett komplement teamet?
Svårt att säga om sig själv men jag skulle säga att jag är en typisk lagspelare och jag identifierar mig som en person med hög operativ beredskap. Jag försöker alltid ha en bra atmosfär i ett team, och jag tror att ett bra teamwork är det bästa för att ett företag ska bli framgångsrikt!
Vad lockade dig till Axelent och hur kom du först i kontakt med varumärket Axelent?
Första kontakten med Axelent var när jag jobbade på handbollsklubben TVB Stuttgart. Axelent var sponsorer och det var mitt ansvar att ta hand om samarbetet från klubbsidan.
Under detta samarbete hade vi även ett projekt med nätväggar från Axelent, så här fick jag min första kontakt med Axelents maskinskyddsprodukt, X-Guard.
Från och med då hade jag och Axelent medarbetarna ett nära samarbete i olika slags projekt, t.ex. när spelare besökte Axelent på mässor eller när Axelent gjorde kundevenemang i samband med en hemmamatch. Allt detta gjorde att jag lärde känna Axelent bättre och när jag bestämde mig för att jag ville göra en förändring i min karriär pratade jag med VD:n för Axelent Tyskland.
Axelent med sina produkter, värderingar, teamet och såklart arbetsuppgifterna med fokus på sponsring var en mycket spännande och attraktiv möjlighet för mig och mitt nästa steg i affärskarriären. Det var nu 6 år sedan.