Att växa och utvecklas tillsammans

Att bygga långvariga relationer med kunder kräver mer än en bra produkt, bland annat tillit, kompromisser – och när man gör affärer har kul tillsammans.

Yaskawa

"Vår relation har alltid präglats av ett sunt mått av givande och tagande. Jag tycker att vi i många avseenden har utvecklats tillsammans sedan vi inledde samarbetet 2004,"

berättar Anders Ullström, strategic sourcing manager på Yaskawa Nordic.

I Värnamo hittar vi huvudkontoret och tillverkningsanläggningen för koncernen WEMO Group, ett företag som startades 1987 av bröderna Sven, Bengt och Olof Ståhl och som idag räknas som en av de ledande tillverkarna av linjärrobotar och automationsutrustning till plastindustrin. Företagets vd Sven Ståhl har en liknande bild av samarbetet med Axelent, som för deras del har pågått ända sedan 1992.

– Den viktigaste anledningen till att relationen har fungerat i 28 år är att vi alltid har haft en ömsesidig förståelse för varandra, vilket har mynnat ut i att vi har hittat en lösning som är bra för vår kund. Det har gjort att vi har kunnat växa tillsammans, även om Axelents resa har en helt annan dimension än vår, säger Sven.

Han berättar att det under resans gång har funnits en hel del utmaningar att lösa och ta sig förbi, mycket på grund av att WEMO skiljer sig från en ”vanlig” kund i det avseendet att de använder Axelents produkter i sina egna paketlösningar till slutkund – men då med specialanpassade mått, egna färger och under eget varumärke. WEMO köper också i bulk som de sedan lagerför själva.

– Vi har väl inte alltid varit den enklaste kunden eftersom vi har haft så många önskemål och frågor. Men på något vis har vi kunnat kompromissa och lyckats hitta en gyllene medelväg, som har gynnat och utvecklat oss båda. Jag tror att det handlar om en förmåga att sätta sig in i varandras situationer och se hur bådas önskemål kan harmonieras.

  

För Yaskawas del påbörjades samarbetet med att de köpte lösa nätsektioner och stolpar, något som snart övergick till beställningar av kompletta maskinskyddsanläggningar. Då varje anläggning är unik i sin utformning ställs höga krav på ritningar som matchar olika vinklar och uttag för inbanor och dörrar.

– Här har vi alltid upplevt Axelent som starka. De är snabba och serviceinriktade, och har hjälpt till med layoutritningar i de fall det har behövts. De har också varit lyhörda för våra idéer och i hög grad anpassat sig efter våra önskemål och krav, vilket vi givetvis ser väldigt positivt på, säger Anders. Just snabbheten och det lösningsorienterade förhållningssättet ser även Sven som två av Axelents största styrkor.

– Förutom att vi gillar deras produkter är nog lyhördheten och deras förmåga att agera snabbt det vi värdesätter mest. Snabbheten är ju lite av deras signum, både när det kommer till kundkontakten och leveransen. Andra styrkor som vi uppskattar med Axelent, är att de är strategiskt duktiga i hela sitt upplägg och att de har en förmåga att läsa in och känna av vad marknaden vill ha.

Axelents kundrelationer har i många fall lett till ett ömsesidigt utbyte som öppnat upp nya affärsmöjligheter mellan säljare och kund. Genom åren har Yaskawa exempelvis utfört olika tester på Axelents produkter. Från WEMO har Axelent köpt kompletterande produkter till nätväggarna, som idag är en del av det befintliga sortimentet, samt robotar till Axelent Engineering.

– Det handlar om att ställa upp och visa hjälpsamhet åt båda håll. De hjälper oss att utveckla våra produkter och vi hjälper dem att förfina sina. Och även om synen på maskinskydd varierar runt om i världen så promotar jag alltid Axelent för att få fler av våra kontor att få upp ögonen för deras produkter, säger Anders.

För att lyckas upprätthålla långvariga samarbeten med sina kunder krävs inte enbart tillförlitlighet och förståelse. Det handlar även om att bygga goda relationer på ett personligare plan.

– En extremt viktig ingrediens när man gör affärer är att man har kul tillsammans – och det har vi alltid haft med Axelent. Det är då de smartaste lösningarna kommer fram och slutresultatet blir som bäst. Jag kommer inte avslöja allt vi har hittat på, men skoj har vi haft, skrattar Sven.

Relaterade artiklar

Hitta fler resurser och Kundcase

Se vårt kundcase hos British Offsite i Essex, Storbritannien

Vi är glada över att kunna dela den otroliga resan i samarbete med våra uppskattade partners, Bri...

Tillsammans skapar vi ett lönsamt flöde

På det småländska höglandet, närmare bestämt i Eksjö, ligger Björkö Mekaniska AB eller BMA som de...

Maskinskydd kring monteringslina till Thule

Vårt systerföretag Axelent Engineering har lång erfarenhet av specialmaskiner som de levererat ti...

”Vi behöver en partner mer än en leverantör. Någon som arbetar tillsammans med oss och som kan ge oss råd om vi behöver det.”

Axelent och Finn-Power Oy har haft ett samarbete i över ett decennium och när vi pratar med Jarkk...

Axelent Safety Book

Få tillgång till en värld av kunskap – grunden för framsteg, innovation och trygghet.

Öppen och tillgänglig kunskap för alla. Vårt uppdrag är tydligt: att stärka individer, industrier och arbetsplatser över hela världen och omvandla dessa miljöer till smartare, säkrare och mer effektiva platser. Oavsett om du arbetar inom tillverkning, bygg eller logistik – var du än befinner dig eller vad du än gör – förtjänar du den insikt som formar framtidens säkerhet och produktivitet.